Nya däck: nya produkter från tillverkare - Bridgestone Blizzak WS-70: ett vinterdäck för de nordiska länderna

Bridgestone Blizzak WS-70: ett vinterdäck för de nordiska länderna

Nya Däck Publicerat den 2011-11-09

Bridgestone Blizzak WS70 är det senaste i Blizzak-serien och det är speciellt anpassat till vintervägar i norra Europa. Det har det bästa av Bridgestone-teknologin (sammansättningen Multicell Tube, NanoPro Tech, 3D-lameller …) och har mycket goda prestanda, även i de allra svåraste förhållanden. De dimensioner som erbjuds passar småbilar och sedanbilar.

På Frankfurtsalongen passade Bridgestone på att presentera ersättaren till Blizzak Nordic, som närmar sig slutet av sin karriär.

Bridgestone Blizzak WS-70 har utvecklats speciellt för länderna i norra Europa där vintrarna kan vara mycket hårda. Det visar vad det går för under stränga vinterförhållanden (låga temperaturer, kompakt eller frusen snö, is …) och Bridgestone betonar att det samtidigt ger mycket säker körning på både torrt och vått underlag.

Bilder från testkörning som utförts av Bridgestone på snöigt underlag i Vidsel i Sverige.

Ett koncentrat av teknologi

Sammansättningen Multicell Tube, 3D-sicksacklameller, NanoPro-Tech-gummi: Bridgestone Blizzak WS-70 tar de senaste teknologierna som tillverkaren utvecklat till hjälp för att klara av alla krav.

> Sammansättningen Multicell Tube: för ett bättre grepp på is

Teknologin Multicell Tube som används för gummisammansättningen gör att det vattenlager som finns på isens yta sugs upp och på så vis får däcket bättre kontakt med underlaget. När vattnet trängs undan, är fasthakningspartiklarna i kontakt med underlaget, vilket gör att greppet optimeras.

> 3D-sicksacklameller: de garanterar klackarnas styvhet

På de nordiska vinterdäcken är klackarnas styvhet avgörande. Det är därför man utvecklast 3D-sicksacklamellerna. Syftet med denna tekniska lösning är att förbättra greppet på snöiga och hala vägar och samtidigt öka däckets livslängd.

> Teknologin NanoPro: ett gummi som alltid är mjukt

Gummisammansättningen använder även tekniken NanoPro-Tech, som gör att det blir en bra fördelning av silikan på molekylär nivå. På så vis förblir gummit mjukt, även i mycket låga temperaturer.

> En riktningsprofil: för effektiv undanröjning av vatten och slask

Däcket har en mittfåra med förskjutna klackar och fyra kanaler för undanträngning av vatten. Slitbanan ger snabb undanträngning av vatten och slask. Profilen i en riktning och klackarna med många lameller och vinklar garanterar bra drivförmåga på snöiga vägar.

Konkurrenter till Bridgestone Blizzak WS-70

GoodyearUltraGrip 7
ContinentalContiWinterContact TS 830
PirelliWinter 210 Sottozero
MichelinAlpin A3
GoodyearUltraGrip SUV