Nya däck: nya produkter från tillverkare - Goodyear UltraGrip 9: det nya referensdäcket?

Goodyear UltraGrip 9: det nya referensdäcket?

Nya Däck Publicerat den 2014-10-23 av Anders

Inför lanseringen av det nya vinterdäcket UltraGrip 9 bjöd Goodyear in oss till sitt forsknings- och utvecklingscenter. På så vis fick vi lära oss utvecklingen av detta däck.

Goodyear UltraGrip 9 Utformning, test och prestanda för UltraGrip 9 tack vare rezulteos besök på Goodyears forsknings- och utvecklingscenter - Copyright © : rezulteo

UltraGrip har en lång karriär som kännetecknas av många olika förändringar som lett till att detta däck uppnått en välkänd prestandanivå till följd av ett flertal tester som utförts av olika organisationer. Därför har den nionde versionen av UltraGrip stora förväntningar på sig: att vara bättre än föregångaren och hävda sig i den tuffare konkurrensen.

 

En mycket avancerad teknisk utveckling

 Besöket på forsknings- och utvecklingscentret, som tillverkaren Goodyear har i Luxemburg, visar de omfattande resurser som används för att ta fram detta däck nummer 9.

Goodyear, innovationscenterCopyright © : rezulteo

Innan man ens hade påbörjat utvecklingen av däcket hade Goodyear tagit fram specifikationerna för att kunna utveckla en produkt som motsvarade de verkliga villkoren exakt vad gäller de förhållanden som bilister utsätts för: torrt underlag, snö, halka, vått underlag ... Och inte att förglömma; de grundläggande prestanda som ett modernt däck ska leva upp till, såsom lång livslängd, komfort eller bra rullmotstånd.

 

Ett revolutionerande gummi

Goodyear har utvecklat ett unikt gummi med nya beståndsdelar, till exempel mjukgöringsmedel. Syftet är att förbättra väghållningen när det är mycket kallt utan att påverka livslängden och energieffektiviteten.

 

Två olika profiler!

För första gången marknadsför Goodyear ett vinterdäck som finns med två olika slitbanor. Något som förklaras av att man vill ha bästa möjliga prestanda oavsett dimension. Detta innebär att vissa användningsområden behöver en extra mittkanal, andra inte. 
Gummiklackarna är utformade och finslipade för att ge en perfekt drivkraft och ett optimalt grepp. Klackarna är sammanfogade av ett system av självblockerande typ som ger maximal styvhet vid inbromsning utan att drivkraftens flexibilitet påverkas. Man har även arbetat mycket med vattenundanträngningen där inget lämnats åt slumpen.

Vintermärkning Goodyear UltraGrip 9Copyright © : rezulteo

Utvärdering av prestanda

För att utvärdera effektiviteten för UltraGrip 9 på olika underlag har man skapat inte mindre än 3000 prototyper och 70 olika gummiblandningar som analyserats utifrån 50 olika prestanda på mer än 500 000 testkilometrar.

Vi fick tillfälle att prova UltraGrip 9 i förväg för att utvärdera däcket vad gäller till exempel väghållning på vått underlag, komfortreaktionsförmåga ... Även om vi fick ett mycket positivt intryck inväntar vi de första testresultaten för att kunna avgöra hur däcket klarar sig gentemot konkurrenterna med Michelin Alpin 5 i täten.

Audi testas i snö med Goodyear UltraGrip 9Copyright © : rezulteo