Nya däck: nya produkter från tillverkare - CrossClimate, det nya nordiska sommardäcket från Michelin

CrossClimate, det nya nordiska sommardäcket från Michelin

Nya Däck Publicerat den 2016-03-16 av Julien Taillandier

Med det revolutionerande däcket CrossClimate vänder sig Michelin till bilister i norden genom att erbjuda ett nordiskt sommardäck.

Michelin CrossClimate, månlandskap Michelin CrossClimate, den perfekta kompromissen mellan vinter- och sommardäck? - Copyright © : Michelin

Ett nytt säkert däck från tidig vår till sen höst ?

I Norden kan vädret vara väldigt växlande, framför allt under våren och hösten, sol, regn och till och med snö. I Sverige byter bilister däck två gånger om året mellan vinter- och sommardäck. När sommardäck är monterade och temperaturen är under 7° så ökar bromssträckan och även styrningsförmågan minskar. Samtidigt som ett sommardäck ser sina prestanda försämras vid lägre temperaturer, så presterar ett vinterdäck sämre när temperaturen överstiger 7°. Det är därför väldigt komplicerat för bilisterna att veta när de ska byta från vinterdäck till sommardäck.

Michelin har utvecklat en ny typ sommardäck anpassat för de nordiska klimatet och som kan klara av det växlande väderförhållanden under vår, sommar- och höst. CrossClimate verkar vara en perfekt lösning för att hantera både de torra sommardagarna ,de kalla, regniga dagarna, och till och med tillfällig snö.

Det första som förvånar när det gäller detta däck är märkningen 3PMSF på sidorna, vilket är en certifiering på goda egenskaper på snö. Men Michelin säger samtidigt att CrossClimate inte har som mål att konkurrera med ett riktigt vinterdäck. Michelin har som mål att uppfylla det behov som bilister har som kör mest på våren, sommaren och hösten på snöfria vägbanor, men som kan stöta på omväxlande väderförhållanden och ibland även snö.

Även om CrossClimate har märkningen 3PMSF så är det inte godkänt som vinterdäck.

I Sverige är det lag på vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, och då måste man ha vinterdäck som är särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S. Det finns mer information om detta på denna sida eller på transportstyrelsens hemsida. 

Anpassade tekniska egenskaper? 

Gummit använder material som gör att det inte hårdnar när temperaturen går under 7 °C, samtidigt som det även fungerar bra i sommarförhållanden. Något som hittills ansetts som omöjligt.

Det är nog slitbanan som är nyckelelementet i CrossClimate. Den består av ett nytt material som sitter under och som förbättrar energieffektiviteten, samtidigt som autostabiliserande 3D-lameller garanterar en pålitlig styvhet på torrt underlag (det vill säga precision) och en kloeffekt i snö (det vill säga drivkraft).

Michelin CrossClimate, slitbanaCopyright © : rezulteo

 

Test

Efter denna teoretiska presentation var vi verkligen taggade när det gäller att testa CrossClimate för att kunna jämföra dess egenskaper med ett sommardäck och även testa det på en snöig väg.

Efter några kilometer på torr asfalt med vår Peugeot 308 kan vi konstatera att det som tillverkaren utlovar stämmer: däckets egenskaper påminner väldigt mycket om ett sommardäcks. CrossClimate har inte de något svampiga sidorna som ett vinterdäck har och inte heller samma bullernivå. Det visar sig vara mycket precist och mycket tyst, även när vi körde uppför det kurviga bergspasset Faucille där det krävs bra grepp och där temperaturen sjunker i takt med att höjden ökar.

Efter dessa klassiska körförhållanden fick vi pröva på körning i lössnö (10 till 15 cm) samt packad snö och is. Under dessa förhållanden är CrossClimate imponerande när det gäller drivkraft och bromsning. Det ger en utmärkt säkerhet och gör att man kan köra lugnt på denna typ av underlag. Men det är ändå viktigt att inse att det inte kan jämföras med ett klassiskt vinterdäck i dessa förhållanden och att det visar sig vara sämre än ett klassiskt vinterdäck när det gäller grepp i sidled. Vilket är helt logiskt. 

Michelin CrossClimate i snöCopyright © : rezulteo

Utöver vägtestningen lät Michelin oss även göra jämförande tester. I ett jämförande test vad gäller bromsförmåga på torrt underlag och grepp på vått underlag fick vi samma känsla som med  Energy Saver +, som ju är ett flaggskepp bland sommardäck för stadsbilar och småbilar.

 

Slutsats

Michelins produkt är onekligen något nytt. När vi körde med CrossClimate fick vi ett mycket positivt intryck. Dessa däcks prestanda har utvärderats tack vare tester som utförts av de tyska organisationerna (Tüv Süd, Dekra, Utac) för Michelins räkning och resultaten går i samma riktning som dem vi observerat.

 

CrossClimate lanseras våren 2016 i Sverige, då i 23 dimensioner från 15 - 17 tum och på så vis passar de för de flesta mindre personbilar. Utbudet kommer att utökas under kommande månader. CrossClimate finns på den europeiska marknaden sen våren 2015.