Nya däck: nya produkter från tillverkare - Michelin Latitude X-Ice North 2: ett dubbdäck för 4x4 och SUV:ar som är skräddarsytt för norra Europa

Michelin Latitude X-Ice North 2: ett dubbdäck för 4x4 och SUV:ar som är skräddarsytt för norra Europa

Nya Däck Publicerat den 2011-11-09

Färre dubbar och mer effektivitet: det lovar Michelin med detta nordiska däck som är avsett för svåra vinterförhållanden. Mönster, lameller, dubbar: tillverkaren har tänkt på allt när det gäller att erbjuda ett ännu mer effektivt däck på snö och is.

Michelin Latitude X-Ice North 2 : ett dubbdäck för 4x4 och SUV Copyright © : rezulteo

Michelin Latitude X-Ice North 2 är ett nordiskt dubbdäck som är avsett för fyrhjulsdrivna fordon och SUV:ar i norra Europa och Ryssland. Det innebär att det går att ta sig an de svåra vinterförhållanden som stöts på där.

I dessa områden är den största svårigheten att väglaget varierar påtagligt och att det även förändras under olika tider på dygnet. Morgonsnön ger alltså inte samma grepp som den på kvällen eller som den på is. Däcket ska ha samma greppnivå mellan –20 °C och –5 °C. Svårigheten för tillverkaren blir alltså att erbjuda ett däck som anpassar sig efter olika typer av underlag.

En lovande syntes av prestanda

I jämförelse med föregångaren erbjuder Michelin Latitude X-Ice North 2 bättre bromsförmåga på is och snö, bättre flexibilitet vid start och mindre avgasutsläpp.

Vinterdäck dubbat Michelin Latitude X-Ice North 2Copyright © :

> Förbättrad bromskraft

Bromssträckorna för Michelin Latitude X-Ice North 2 har i genomsnitt förbättrats med 6 % på is och snö. Detta resultat har uppnåtts genom en bättre fördelning av dubbarna mellan däckets skuldror och i mitten på slitbanan.

> Bättre drivförmåga vid start på snöigt underlag

Tack vare den nya geometrin och en tätare lamellkonstruktion har Michelin Latitude X-Ice North 2 optimerat flexibiliteten med 15 % vid start på snöigt underlag och 10 % när det gäller grepp i sidled.

> Mindre avgasutsläpp

Med en minskning på 5 % av antalet klackar uppfyller Michelin Latitude X-Ice North 2 redan framtida miljökrav som kommer att gälla i Finland och Sverige från och med 2013.

Dessutom innebär Green X-märket att det går att minska bränsleförbrukningen. Rullmotståndet har minskats med 8 % i synnerhet på grund av att man använt silika i gummiblandningen.

Teknologier som används i nordiska biltävlingar 

För att uppnå denna prestandasyntes har Michelin Latitude X-Ice North 2 förnyats inom flera områden: aktiv slitbana, förstärkt stomme, tätare lamellkonstruktion, aktiva skuldror, nytt dubbsystem.

Konkurrenter till Michelin Latitude X-Ice North 2

BridgestoneIceCruiser 7000
ContinentalContiWinterVicking 2
Nokian Hakkapeliitta 7
KleberKapnor 5
GoodyearUltraGrip 500