Nya däck: nya produkter från tillverkare - Det nordiska däcket Hakkapeliitta 9 från Nokian släpps - rezulteo

Nokian Hakkapeliitta 9, nyheten som kommer från kylan

Nya Däck Publicerat den 2017-02-08 av Yannick O’Conor

Nokian presenterar den nionde versionen av sitt Hakkapeliitta och dess SUV-alternativ. Vinterspecialisten, som är van vid extrema väderförhållanden, erbjuder ett däck med bra grepp på vägar, is och snö. Allt detta tack vare finska innovationer när det gäller slitbanan och dubbarna, som är effektiva i de allra hårdaste vinterförhållanden.

Nokian_Hakkapeliitta_9 Fordon med nordiska dubbdäcket Hakkapeliitta 9 från Nokian - Copyright © : Nokian 2017

Med sitt Hakkapeliitta 9 tänjer Nokian sina gränser när det gäller vinterkörning. Det nya nordiska dubbdäcket, som tagits fram i extrema förhållanden i Ivalo och Lappland, utlovar komfort och garanterar en optimal säkerhet. Bilister som är vana vid snö och isande kyla kommer att bli nöjda.

Två typer av dubbar

På detta däck har Nokian använt en ny dubbteknologi som kallas Eco Stud 9. Den betydande innovationen består av två olika uppsättningar med dubbar, som har olika former. De som sitter på slitbanans skuldror har snedslipade kanter och de andra i mitten har mycket större kontaktyta.

På så vis får det nya nordiska däcket ett bättre grepp på hala ytor jämfört med de föregående versionerna. Det ger även bättre körkomfort samtidigt som slitaget på däcket och vägbanan minskas. Dubbarna är fördelade på slitbanan med hjälp av en programvara som skapats speciellt av Nokian. Antalet har inte förändrats jämfört med Hakkapeliitta 8. Detta har den finska tillverkaren gjort, eftersom ett bra grepp vid inbromsning och acceleration är mycket viktigt på alla underlag. 

Nokian_Hakkapeliitta_9_CramponsCopyright © : Nokian 2017

Bättre grepp i snö

Konceptet Snow Grip Boosters på klackarna i mitten på slitbanan på Hakkapeliitta 9 garanterar ett extra grepp på snöiga underlag. Klackarnas sidor blir på så vis tydligare, vilket ger ett optimalt grepp oavsett riktning. Deep Snow Grooves på skuldrorna gör däcket mer effektivt i djup snö.

De diagonala och autostabiliserande 3D-lamellerna fanns redan på Hakkapeliitta 8, men de har enligt Nokian förbättrats för att ge en bättre körkänsla i kurvor. Enligt den finska tillverkaren har deras nya nordiska dubbdäck tagits fram för hala underlag och är även mycket bra i snö, men även på bara vägar. Däcket har anpassats för föränderliga väderförhållanden och det är lika effektivt på asfalt med sin ultratåliga stålstruktur. Det är lätt men styvt, vilket ger fordonet en mer precis väghållning även i höga hastigheter.

Nokian_Hakkapeliitta_9_Snow_boostersCopyright © : Nokian 2017

Miljövänligt och säkrare

Slitageindikatorerna Driving Safety Indicator (DSI) och Winter Safety Indicator (WSI) är tydligare än tidigare och gör att man direkt kan se om däcket behöver bytas ut. DSI motsvarar huvudfårornas djup i millimeter som försvinner allteftersom däcket slits. Samma koncept gäller för WSI som visar sig i form av en snöflinga. När den försvunnit innebär det att däckets vinterprestanda försämrats, även om det enligt lagen är tillåtet att använda det.

Sidoväggarnas gummi består av aramidfibrer, ett material som används inom flyget och som ger ett bra skydd mot punkteringar samt ökar däckets livslängd.

Detta nya miljövänliga gummi med bas av silika, rapsolja och ett biomaterial som kallas Green Elasto Proof gör att Hakkapeliitta 9 bibehåller sin elasticitet i låga temperaturer. Denna teknologi ökar även det nordiska dubbdäckets körsträcka samt gör att det tål stora temperaturförändringar bättre.

Tillgång

Till hösten 2017 kommer Hakkapeliitta 9 och dess SUV-version att finnas i 52 storlekar, från 14 till 20 tum.