Nya däck: nya produkter från tillverkare - Proxes CF2: nytt däck i de högre prisklasserna från Toyo

Proxes CF2: nytt däck i de högre prisklasserna från Toyo

Nya Däck Publicerat den 2013-07-02 av Anders

Energieffektivitet, bra bromsförmåga på vått underlag, lång livslängd: Toyo Proxes CF2 är bättre än sin föregångare inom alla områden. Något som prestandamärkningen visar (C, B, 70). Detta däck har höga prestanda och är framtaget med de senaste avancerade teknologier som den japanska tillverkaren har och det är avsett för småbilar, sedanbilar och monospace-bilar.

Toyo Proxes CF2, ett sommardäck med förbättrad effektivitet Toyo Proxes CF2, ett sommardäck med förbättrad effektivitet - Copyright © : Toyo

Införandet av den europeiska däckmärkningen gör att tillverkarna måste gå igenom sina däckserier. I synnerhet de som fått dåligt betyg för något eller några av de kriterier som ingår i märkningen. Det gäller för Toyo och serien Proxes, vars modell CF1 fick ett medelmåttigt F för energieffektivitet och ett C för bromsförmåga på vått underlag.

Efterföljaren Toyo Proxes CF2 har tydliga förbättringar inom dessa två områden. Det är tillverkat av en högteknologisk gummiblandning, har en styvare profil och en lättare konstruktion, det ger ett bättre rullmotstånd, en kortare bromssträcka och längre körsträcka.

 

Lågt rullmotstånd

Gummiblandning med hög silikahaltCopyright © : Toyo

Enligt Toyo, ska rullmotståndet för Proxes CF2 ha förbättrats med 25 % jämfört med Proxes CF1. Därför har däckmärkningen ändrats från F till C, tack vare den tillfredsställande energieffektiviteten (bränsleförbrukning). För att uppnå detta resultat har Toyo utvecklat en gummiblandning med hög silikahalt som bland annat innehåller en polymer som är superaktiv » vilket ger en bättre silikafördelning. Tillverkaren har även förbättrat mönsterprofilens längsgående styvhet och gjort däckstrukturen lättare.

 

Säkerhet på våta vägar


Mönster på Toyo Proxes CF2Copyright © : Toyo

Toyo har även förbättrat sitt däck när det gäller säkerhet. Bromsförmåga på vått underlag för Proxes CF2 ska ha förbättrats med 15 % jämfört med Proxes CF1. Därför ändras däckmärkningen från C till B. Dessa goda resultat beror mest på polymeren Grip i den nya gummiblandningen som förbättrar väghållningen på vått underlag. Mönsterprofilen är styvare och mer avancerad och gör däcket säkrare, även när det kommer upp i höga hastigheter. Det har bland annat bredare kanaler som effektivt tränger undan vattnet, vilket ökar skyddet mot vattenplaning.
 


Lång körsträcka och körkomfort

Struktur för Toyo Proxes CF2Copyright © : Toyo

Den tredje punkten där Toyo gjort ett bra arbete: det är livslängden. Tillverkaren annonserar en körsträcka som är 41 % längre jämfört med modellen CF1: en viktig tillgång i kristider ... För detta ändamål har ingenjörerna introducerat en slittålig polymer i gummiblandningen. Man har även arbetet med den längsgående styvheten på däckets mönsterprofil.  Toyo Proxes CF2 har för detta ändamål en stålgördel och nya klackar på skuldran som gör att däcket anpassar sig efter vägbanan, vilket ger bättre komfort och högre säkerhet. Däcket är också tystare: med ett yttre buller vid körning på 70 dB har det uppnått nivå 2 för den europeiska märkningen.
 

Tillgänglighet

Toyo Proxes CF2 finns i 45 dimensioner i 15 och 16 tum (hastighetsindex H och V) såväl som i 17 tum (hastighetsindex V).