Evenemang som organiseras av däcktillverkare - Däcktillverkare och fotboll, en affär som rullar på

Däcktillverkare och fotboll, en affär som rullar på

Tillverkare Publicerat den 2017-04-05 av Yannick O’Conor

Plus grande vitrine du monde, l’univers du ballon rond a contribué à la notoriété de nombreuses marques qui sont devenues incontournables. Dès le début des années 90 et avec l’arrivée du sponsoring international dans le football, les manufacturiers de pneus se sont installés en tant que références du genre. Profitant des valeurs du haut niveau et de l’image populaire du premier sport du monde, les marques se sont rapidement associées aux clubs mais également aux compétitions et aux fédérations.

yokohama_chelsea_fc Officiell annonsering av partnerskap, M. Noji från Yokohama och John Terry från Chelsea FC - Copyright © : Yokohama 2017

Continental: föregångaren

Continental som är föregångare inom sponsring av fotboll, har kommunicerat med hjälp av fotbollsvärlden som kommunikatör. Det tyska märket har sedan 1995 prioriterat partnerskap med förbund och stora tävlingar för att sprida sin image internationellt. Först som sponsor för Champions League från 1995 till 2000 och därefter blev tillverkaren från Hannover partner med EM och VM från och med 2005 och betalade upp till 50 miljoner euro för att synas högst upp på affischerna.

Därefter har Continental tagit avstånd från FIFA (Fédération Internationale de Football Association). Men det beror inte på att man slutat att samarbeta med fotbollsvärlden. Tillverkaren har därefter beslutat sig för att satsa på växande marknader, som till exempel Kina, där man har signerat ett lukrativt nytt kontrakt med fotbollsförbundet 2015. Man har anslutit sig till flera nationella förbund, i till exempel Spanien och Tyskland som får stöd av Continental.

Bridgestone, Hankook och Goodyear

Genom att följa Continentals exempel har Bridgestone och Hankook beslutat sig för att signera partnerskap med stora kontinentala tävlingar där man syns internationellt. Bridgestone har satsat på Copa Libertadores, en cup för sydamerikanska klubbar, där företaget varit en del av namnet sedan 2012.

För Hankook är det Europa League, nummer två bland fotbollstävlingar i Europa, som man valt för sina reklamkampanjer. De senaste sponsringarna för den koreanska tillverkaren är Real Madrid och Borussia Dortmund. I samma anda har Goodyear koncentrerat sig på Bayern München, som man blev partner med 2016.

Pirelli och Inter, en kärlekshistoria som håller i sig

Hur kan man prata om fotboll om man inte pratar om Pirelli? Den italienska tillverkaren har gjort sig känd genom det legendariska partnerskapet med Inter Milan. Sedan 1995 pryder det milanesiska märket dräkterna på nerazzurro som defilerar på den europeiska scenen sedan många år. Klubbens framgångar och de stora spelare som funnits där har ofta förknippats med Pirelli. Samarbetet under 21 säsonger har varit mycket fruktsamt: fem mästartitlar i Italien, fyra segrar i Italienska cupen, en i Champions League och en i UEFA-cupen.

Pirelli signerade för ytterligare fem år 2016. Tillverkaren har även sponsrat FC Basel mellan 2005 och 2015.

Den engelska avdelningen

Världens mest omskrivna liga i media, Premier League, som drar självklart till sig olika märken och däcktillverkare, är inget undantag. 2015 erbjöd Yokohama en check på 55 miljoner euro om året för att man skulle synas på Chelseas dräkter. En rekorddeal som följdes av fler. Samma år signerade Nexen ett partnerskap med Manchester City och därefter gjorde Manchester United samma sak nästa säsong med Apollo. Eftersom man var nöjd med sitt partnerskap med City, skrev Nexen till och med under på nytt för att blir den första sponsorn som syntes på ärmen på fotbollströjorna följande säsong.

Denna brittiska tendens fanns redan 2009 genom Maxxis som påbörjade sitt partnerskap med Liverpool. Man kan även nämna Kumho med Tottenham, Cooper med Arsenal, Toyo och Leicester eller Avon med Everton.

Nu tar man sig an den europeiska marknaden

Om Premier League är ett mästerskap som uppmärksammas väldigt mycket av media, så har mindre kända tillverkare bestämt sig för att ta sig an marknader som även de är intressanta. Det turkiska märket Lassa har till exempel signerat ett värdefullt kontrakt med FC Barcelona och dess idrottsförening. Den fungerar som image för klubben, i synnerhet för den turkiske spelaren Arda Turan som är en verklig stjärna i sitt land, för att man ska exportera märket till Europa. Indonesiens Achilles satsade i början av året på Paris Saint Germain, som är mycket populärt i Europa och Indonesien.

Samma sak gäller för kinesiska Linglong som drar nytta av den goda dynamiken i VFL Wolfsburg, de senaste åren, för att etablera sig på den europeiska marknaden. Den tyska marknaden är mycket bärande för vissa tillverkare, till exempel Falken som inte tvekat när det gäller att sponsra flera klubbar i det lokala mästerskapet, Bundesliga, och i dag är man sponsor för FC Ingolstadt.

ApolloManchester United, Borussia Mönchengladbach
Avon TyresEverton
BridgestoneCopa Libertadores
ContinentalTyskland, Spanien, Nederländerna, Irland, USA, EM 2016, VM, Kina
Cooper TiresArsenal, Mainz
FalkenIngolstadt
GoodyearBayern München
HankookEuropa League, Real Madrid, Dortmund
KumhoSchalke 04, Olympique Lyonnais, Hertha Berlin, Hamburg, Tottenham
Lassa TiresFC Barcelona
Linglong tireWolfsburg
MaxxisLiverpool
MichelinBrasilien
Nexen TiresManchester City, Eintracht Frankfurt, Lazio, Napoli
PirelliInternazionale Milan
Toyo TiresZenit Sankt Petersburg, Milan AC, Leicester
YokohamaChelsea FC