Evenemang som organiseras av däcktillverkare - : Pirelli-kalendern 2018 ”Alice i underlandet” enligt Tim Walker
Center

Pirelli-kalendern 2018: ”Alice i underlandet” enligt Tim Walker

Tillverkare Publicerat den 2017-11-16 av Yannick O’Conor

Pirelli presenterade den 45:e utgåvan av sin kända kalender på Manhattan Center i New York. Ett färgrikt återbesök hos Alice i underlandet av fotografen Tim Walker.

Pirelli-kalendern Lupita Nyong’o har rollen som hasselmusen Mallymkun i Pirellis kalender för 2018 - Copyright © : Pirelli

En ”helsvart” version av Lewis Carrolls verk

Efter 2017 års utgåva av Peter Lindbergh, där det kretsade kring frågan om kvinnlig skönhet, har The Cal ändrat stil. Det var den engelska fotografen, Tim Walker, som fick den krävande uppgiften att skapa Pirellis kalender för 2018, och bilderna togs i London i maj detta år.

Tim Walker, som är van vid att göra omslagsbilder till modemagasin, valde att göra ett återbesök hos Alice i underlandet och med enbart svarta modeller. Den 47-åriga fotografen samlade ihop ett antal kända ansikten. Bland annat toppmodellen Naomi Campbell, skådespelerskorna Whoopi Goldberg och Lupita Nyong’o och rapparna P. Diddy och Lil Yachty. Men stjärnan i 2018 års utgåva heter Duckie Thot. Denna australisk-sudanesiska mannekäng, som alla märken är intresserade av, glider här fram i Alices skepnad.

Stilförändring även när det gäller bildupplösningen. Pirelli-kalenderns senaste versioner har varit svartvita, men denna gång är den överexponerad enligt Tim Walkers touch. Han är känd för sitt surrealistiska universum.

”Historien om Alice har redan berättats tusentals gånger och jag ville gå tillbaka till Lewis Carrolls ursprungliga version för att på nytt berätta historien. Jag ville ge ett annat perspektiv än det ursprungliga”, sa han om sitt verk i samband med lanseringen av The Cal.

Totalt är det 18 karaktärer från Lewis Carrolls berättelse som iscensatts av scenografen Shona Heath, och chefsredaktören för Vogue UK, Edward Enninful, har valt deras kläder. Den sistnämnda, som är ett stort fan av Alice i underlandet, fastnade genast för Pirelli-kalenderns koncept 2018: ”Att i dag se en färgad Alice gör det lättare för barn av alla ursprung att vänja sig vid idén om mångfald redan i unga år samt att skönhet finns i alla färger. Vi lever i en värld med många olika kulturer. Projekt som denna enastående Pirelli-kalender visar att det fortfarande finns hopp i en verklighet som ibland verkar mer och mer cynisk.”

Pirelli-kalendern har, sedan den skapades 1964, blivit en institution. Den utkom inte mellan 1975 och 1983, efter den första oljekrisen, men under de övriga åren har många prestigefyllda fotografer skapat fantastiska bilder till den. Karl Lagerfeld, Annie Lebovitz eller Steve McCurry, för att nämna några av dem, och nu Tim Walker.

Titta på videopresentationen av Pirelli-kalendern.