Uppfinning och tillverkning av däck - Hur kommer framtidens däck att se ut?

Hur kommer framtidens däck att se ut?

Däck och teknologi

I framtiden kommer däcken att se helt annorlunda ut, eftersom luften kommer att ha bytts ut mot innovativa teknologier och material. Hjulet kommer inte bara att integrera rullnings- och bromsfunktioner, utan även drivkrafts- och upphängningsfunktioner. Så här ser det ut i Michelins laboratorier.

Michelin Active Wheel Michelin Active Wheel, en motors teknologi i ett däck! - Copyright © : All rights reserved

Forskningen är en mycket viktig avdelning hos alla stora däcktillverkare. Stora investeringar görs i deras FoU-centra (upp till 4 % av deras omsättning).

Det finns många forskningsbanor. Här är några som utvecklats av Michelin, nummer ett i världen tillsammans med Bridgestone. De kan komma ut på marknaden om ett tiotal år.

 

Michelin Airless

Det handlar om däck utan luft, alltså inga punkteringar och de är underhållsfria. De har en radialstruktur i kompositmaterial och de är framtagna för att hålla lika länge som bilen de sitter på. En slitbana i gummi är fastklistrad på denna struktur. När den är utsliten är det bara att regummera.

 

Michelin Tweel

Konceptet Michelin Tweel (sammanslagning av Tire – däck – och Wheel – hjul) utforskar integration av däck och hjul. Den är utan luft och regummeringsbar som Airless och den består av en slitbana av gummi, som är sammanfogad i navet via flexibla ekrar. De flexibla ekrarna är sammanfogade med ett hjul och böjbara för att absorbera stötar och de går lätt tillbaka till ursprungligt läge. Dämpningen som traditionellt genereras av luften i däcket sker nu istället med ekrar med hög flexibilitet.

 

Michelin Active Wheel

Detta är ett mycket spektakulärt genombrott. Detta hjul integrerar ett fordons viktigaste funktioner: grepp, upphängning, bromsning och rullning. Det är även utrustat med en kraftfull elmotor och ett aktivt upphängningssystem och bromssystem. Detta hjul är avsett för att integreras i elfordon och fungerar med ett batteri eller en bränslecell. Med detta hjul behöver fordonet inte längre varken växellåda, koppling, kardanknut, krängningshämmare eller transmissionsaxel.

Källor: Michelin-sajten