Uppfinning och tillverkning av däck - Tillverkning av däck

Tillverkning av däck

Däck och teknologi

Det syns kanske inte, men däcket är en högteknologisk produkt och inte bara gjutet i en form.

Däckens tillverkningsprocedur Däcket är en produkt som har en mycket teknisk tillverkningsprocess! - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Däcket är en komplex sammansättning av många olika produkter: upp till 200! Tillverkningen kräver många olika typer av råvaror: naturligt och syntetiskt gummi, metalltrådar, textilfibrer och olika tillsatser.

 

Gummiblandning

När man tillverkar ett däck använder man fler än 30 olika naturliga och syntetiska gummisorter, som var och en har sina specifika egenskaper. De blandas samman i enorma blandare tills de blir en jämn och homogen massa. Gummiblandningens sammansättning avgör däckens egenskaper vad gäller mjukhet, väggrepp och rullmotstånd.

 

Sammansättning av de olika elementen

Sammansättningsfasen utförs på en roterande trumma som tar emot de olika materiallagren. Här är de viktigaste etapperna.

Fastsättning av det inre tätningslagret

Det första som appliceras på trumman är ett lager av lufttätt syntetiskt gummi. Det ersätter innerslangen som fanns i äldre däck.

Fastsättning av stomlager

Man tillsätter en stomme som består av textil- eller metaltrådar som är täckta med gummi. Denna stomme bildar en ram kring däcket. Den kallas radialstomme.

Montering av klinchar

Man placerar två vajrar med tvinnade metalltrådar på ömse sidor av däcket. Det är klincherna. De håller fast däcket vid fälgen samtidigt som det garanterar dess täthet. Stomlagret viks sedan över klincherna för att garantera förankringen.

Fastsättning av sidor

 Fler lager läggs till. I synnerhet lager av mjukt tåligt gummi på sidorna som absorberar däckets deformeringar och skyddar mot stötar på sidorna. Här finns även märkningen.

Formning av däcket

Därefter ger man däcket dess form genom att pumpa upp trummans mitt.

Förstärkning av gördellager

Därefter placerar man två skikt på gördellagret. De är försedda med diagonalt placerade metalltrådar och formar tillsammans med stomlagret ett nät med formbeständiga trianglar.

Fastsättning av slitbana

Till sist sätter man fast slitbanan, som är den del som har kontakt med underlaget.

 

Vulkanisering

Nu placeras rådäcket i en gjutform, vars insidor har graverats för att återskapa mönstret och märkningen på däcket. Vid formens mitt finns ett membran som är fyllt med varmvatten och som via tryck pressar materialet, som fortfarande är formbart, mot formens insidor. Värmen gör att vulkaniseringen sätter igång. Om man höjer temperaturen till 150° startar vulkaniseringfenomenet av gummit: svavlet, som finns i gummiblandningen, formar förbindelser mellan polymerkedjorna. Tillståndet ändras från plastiskt till elastiskt.

 

Kontroll

Däcket kontrolleras när det tas ut ur formen. Eventuella fel åtgärdas av granskare eller en specialmaskin. Man gör även slumpmässiga tester på däcken under produktionen och däckröntgen genomförs. Om ett däck uppvisar den allra minsta brist, kasseras det.

Källa: Michelins film ”Däcktillverkning”

 

Siffror för däck

1,1 miljarder: den världsomfattande tillverkningen av personbilsdäck (2008).

127 miljarder: värdet i dollar för världsmarknaden för däck (2007).

72 %: bytesmarknadens del.

49 %: de tre ledande däcktillverkarnas del – Michelin, Bridgestone och Goodyear.

(Källa: Tire Business, Michelin Factbook)