Uppfinning och tillverkning av däck - Vad består däck av?

Vad består däck av?

Däck och teknologi

Slitbana, lameller, klinch, stomme ... Alla termer du behöver känna till för att förstå ett däcks struktur.

Datagenererat däck Ett däck är mer komplext än det verkar - Copyright © : All Rights Reserved

Däcket är en produkt med en blandad sammansättning. Det är en komplex sammansättning av olika gummiblandningar, ståltrådar och textilfibrer som nylon eller polyester. Dessa material är inte fastklistrade utan härdade genom en kemisk reaktion som allmänt kallas vulkanisering. Låt oss undersöka var och en av dessa element lite närmare. 

 

Innerlager

Innerslangen har sedan länge försvunnit. Den är nu ersatt av ett tunt lager av syntetgummi som är mycket lufttätt.

Stomme med radiella bågar (eller grundstomme)

Det är däckets skelett. Det består av trådar av textilfibrer som är formade som radiella bågar och fastklistrade på gummit. Dessa trådar är en mycket viktig del för däckets struktur och det gör att däcket står emot tryck.

Klack och klinch

Det är däckets list. Klincherna håller fast däcket på fälgen. De klarar av mycket starka påfrestningar. 

Däckfot (eller vulst)

Det är den del av däcket som kommer i kontakt med fälgen. Den har som uppgift att hålla tätt mellan däck och fälg och överföra fordonets hastighetsökningar och inbromsningar.

Sidvägg

Det är däcksidan. Det består av mjukt gummi och sidväggen skyddar däcket mot avskavning som kan skada stommen (om man t.ex. kör emot trottoarkanten ...). Här finns även däckets märkning.

Bältlager

De täcker de gördelskikten och gör att däckprofilen stabiliseras gentemot hastighetspåverkan och de minskar även uppvärmningen av däcket. De består av trådar, som till största delen är av nylon och följer däcket omkrets för att de inte ska sträckas ut till följd av centrifugalkraften. 

Gördellager

Gördellagren korsar varandra diagonalt, är klistrade på varandra och består av tunna och tåliga ståltrådar. När dessa trådar korsas med stommens bildas ett nätmönster av trianglar som ger den övre delen på däcket dess styvhet.

Slitbana

Det är den del av däcket som kommer i kontakt med vägbanan. Slitbanan ska klara av stora påfrestningar. Dess gummiblandning ska greppa på alla typer av underlag, vara slittålig, stå emot abrasiv nötning och bara värmas upp lite grand.

Mönsterdesign

Slitbanans kanaler och skåror tränger undan vatten på vägbanan. De är mer eller mindre viktiga beroende på däcktyp.

 

Vem uppfann däcket: Michelin eller Dunlop?

Den första däcktillverkningen skapades 1889 av skotten John Boyd Dunlop. Det skedde i Dublin, på Irland. Strax därefter tillverkade fransmännen André och Edouard Michelin ett avtagbart cykeldäck.

> Mer information om märkena Dunlop och Michelin