Tips och råd för att sköta om dina däck - Däcktrycket: ska kontrolleras en gång per månad

Däcktrycket: ska kontrolleras en gång per månad

Sköta sina däck

Eftersom däcken hela tiden utsätts för påfrestningar, förlorar de med tiden luft. Därför rekommenderas det att man kontrollerar däcktrycket en gång per månad. Det är en åtgärd som är viktig för säkerheten och för att undvika att däcken slits ut i förtid.

Däcktryck Tänk på att kontrollera trycket på dina däck regelbundet - Copyright © : All Rights Reserved
  • Dåligt pumpade däck: då riskerar man
  • Så här kontrollerar man däcktrycket
  • Kontrollera däcktrycket med jämna mellanrum
  • Däcktryck på vinterdäck

     

    Dåligt pumpade däck: då riskerar man

    Däcktrycket är en mycket viktig säkerhetsfaktor och det påverkar även däckens livslängd. För högt eller för lågt däcktryck påverkar däckets prestanda negativt.

    Med ett för högt tryck buktar däcket sig, vilket minskar kontaktytan med marken. En sådan deformering kan få flera olika konsekvenser:

    o   För snabbt slitage av däckets mittparti

    o   Sämre grepp eftersom däckets kontaktyta mot underlaget är mindre

    o   Sämre stötdämpning när det gäller ojämnheter i vägbanan.

    Om man däremot har ett för lågt tryck påverkas i stället däckets skuldror och de fungerar då inte normalt. Det får många negativa effekter:

    o   För snabbt slitage av däckets skuldror

    o   Onormalt hög däcktemperatur, vilket kan orsaka en punktering och att man förlorar kontrollen över bilen

    o   Försämrad väghållning, i synnerhet på vått underlag

    o   Högre bränsleförbrukning

    Råd från rezulteo: om man vill att däcket ska hålla tätt, får man inte glömma att sätta tillbaka ventilhatten efter att man kontrollerat trycket. Och byta ut dem när man monterar nya däck.

    Så här kontrollerar man däcktrycket

    Kontrollera trycket när däcken är kalla. Det innebär att man inte ska ha kört med däcken på minst två timmar eller att man kört mindre än tre km i låg hastighet. Om man inte har tid att låta däcken svalna, ska man lägga till 0,3 bar till det angivna trycket. Fyll aldrig på luft i ett varmt däck.

    Vad är ett korrekt tryck? 


    Etikett som talar om rekommenderat tryck: den hittar man vanligtvis vid förardörren.

    Korrekt tryck är det som föreskrivits av biltillverkaren. Rekommenderat tryck (framdäck och bakdäck) anges i användarhandboken och/eller på en etikett som vanligtvis sitter vid förardörren, på tanklocket eller i handskfacket. Följ angivna däcktrycksföreskrifter: de är resultatet av många olika tester som utförts av däcktillverkaren och biltillverkaren.

    Kontrollera däcktrycket med jämna mellanrum 


    Däcktrycket ska kontrolleras minst en gång i månaden och framför allt innan man ger sig ut på en lång resa, i synnerhet om man ska köra på motorväg. Trycket ska korrigeras om det inte stämmer överens med tillverkarens rekommendationer.

    Råd från rezulteo: tänk på att även kontrollera trycket i reservdäcket. Då slipper man otrevliga överraskningar den dag då man behöver använda det. Tänk på att det rekommenderade trycket i så kallade nödhjul ska vara betydligt högre än i ett vanligt däck. Det ska överskrida 4 bar. Exakt siffra finns vanligtvis på fälgen.

    Däcktryck på vinterdäck 

    B26-skylt vid sidan av en snöig vägCopyright © : ©istockphoto - ermingut
    Lufttemperaturen påverkar däcktrycket. Ju lägre den är, desto lägre blir det uppmätta trycket. Därför rekommenderas att man lägger till 0,2 bar till referenstrycket under vintern.

    Se även

    >> Hur mäter man däckslitage?

    >> Kontrollera däcken så att du märker om de slits onormalt

    >> Låt hjulen skifta plats för att inte slita så mycket på däcken

    >> När måste man byta däck?

    >> Däckmontering: regler man bör känna till

    >> Balansering av hjul och justering av inställningen

    >> Kontrollera även reservhjulet

  •