Tips och råd för att sköta om dina däck - Hur mäter man däckslitaget?

Hur mäter man däckslitaget?

Sköta sina däck

Slitageindikator, djupmätare, ändrad färg: kartläggning av olika anordningar som man kan kontrollera däckets slitage med.

Professionell djupmätare för att mäta ett däcks slitage exakt Copyright © : All Rights Reserved

Kontrollera däckslitaget: en säkerhetsfråga

Regelbunden kontroll av däckslitaget tillhör den medvetna förarens vanor.  Slitbanan är faktiskt den enda delen av däcket som kommer i kontakt med marken. Kvalitén på slitbanans gummi och djupet på kanalerna är alltså direkt avgörande för ett fordons väggrepp.

Ett slitet däck är mer utsatt för risk för punktering och vattenplaning. Dessutom försämras bromsförmågan och väghållningen i takt med slitaget, i synnerhet under vinterförhållanden.

En lägsta gräns för däckslitage har definierats av det europeiska regelverket*. Den är 1,6 mm gummi på hela slitbanan för sommardäck. I Sverige är den lägsta slitagegränsen för vinterdäck 3 mm. Böter för otillräckligt mönsterdjup är 1200kr.

Olika tekniker för att mäta däckslitaget

Slitageindikator

Detta system är det vanligaste. Det handlar om en gummibit på 1,6 mm, som vanligtvis placeras längst bort i de längsgående kanalerna. När slitbanan kommer i nivå med indikatorn, får däcket inte användas längre och måste bytas ut. Det är en lagöverträdelse, om man kör efter att denna gräns har passerats.

Slitindikator på ett däckCopyright © : rezulteo

Klassisk slitageindikator

För att lokalisera slitageindikatorns position på slitbanan, ska man leta efter en av följande markeringar på däckets sida:

  • Förkortningen TWI (tread wear indicator)
  • Märkets logo
  • En triangel

Michelins slitageindikator i form av en liten MichelingubbeCopyright © : Michelin

På Michelin-däcken markeras slitageindikatorns position i huvudkanalen av en liten Michelingubbe

Vissa märken erbjuder även mellanliggande slitageindikatorer. När de försvinner innebär det att däcket inte längre har optimala prestanda på vått underlag.

Mellanliggande slitindikator på ett Continental-däckCopyright © : Continental

 Mellanliggande slitageindikatorer på ett Continental-däck

Numerisk slitageindikator

Detta system innebär att man präglar en slitageskala, som består av flera siffror på slitbanan. Dessa siffror anger gummidjupet och de raderas allteftersom däcket slits. Flera märken, till exempel Nokian eller Matador har anammat detta system.

Numerisk slitindikator på ett Matador-däckCopyright © : Matador

Numerisk slitindikator på ett Matador-däck 

Numerisk slitindikator på ett Nokian-däckCopyright © : Nokian

Numerisk slitageindikator på ett Nokian-däck 

Ändrad färg

Två kinesiska designers har tagit fram en däckprototyp som ändrar färg när slitbanan är sliten. Principen är enkel: Däckets inre gummi har en neonorange färg.  När slitagebanan slits, visar sig denna färg. Smart, men svårt att genomföra, enligt våra specialister!

Gummit ändrar färg när däcket slitsCopyright © : All Rights Reserved

Koncept som erbjuds av Yanko Design

Djupmätare

Slitageindikatorerna möjliggör ett snabbt sätt att uppskatta ett däcks slitagegrad, men de ersätter inte den precision som en djupmätare har. Detta lilla redskap, som man kan köpa för en ringa summa hos vartenda bilcenter, gör det möjligt att mäta däckkanalernas djup på olika ställen på däcket, i enlighet med regelverket.

Professionell djupmätare för att mäta ett däcks slitage exakt Copyright © : All Rights Reserved

Professionell djupmätare 

Ett mynt Om man inte har en djupmätare kan man använda ett mynt som man trycker ner i en av slitbanans kanaler.

  • På ett sommardäck räcker det med ett mynt på en euro: om stjärnorna på kanten syns bör man byta sina däck!
  • På ett vinterdäck kan man mäta mönsterdjup med en femkrona. Mellan femmans övre kant och överdelen på siffran fem är det 3 millimeter

Vi avråder inte från denna metod, men den saknar emellertid precision...