Tips och råd för att sköta om dina däck - Kontrollera även reservhjulet

Kontrollera även reservhjulet

Sköta sina däck

Underhåll av reservhjulet glöms ofta bort, men det är egentligen mycket viktigt att sköta det, eftersom det ska fungera korrekt om man får punktering.

Reservhjul Ett reservhjul i bra skick och passande verktyg kommer till användning vid punktering - Copyright © : All Rights Reserved

Många bilförare vet inte var reservdäcket befinner sig i deras bil. En källa till irritation om en punktering inträffar … Inför en längre resa ska man alltid kontrollera att det är på plats.

Reservdäckets placering

De allra flesta reservhjul ligger under bagageutrymmets golv. Vissa finns i en även i en däckhållare som sitter fast på bilen. I detta fall är det viktigt att regelbundet kontrollera fastsättningssystemet, eftersom det kan angripas av rost och på så vis bli omöjligt att låsa upp.

Om man har ett ” nödhjul ”

Den allt större storleken för monterad däck har fått många tillverkare att välja ett reservhjul av ”nödhjul”. De är inte lika stora och kan enkelt placeras under bagageutrymmets golv. Nackdelen är att de inte har samma prestanda som ett vanligt hjul. Det går endast att köra i max 80 km/tim (vilket indikeras på den dekal som sitter på fälgen) och det kräver en mycket försiktig körning. Den mindre storleken gör att det blir en skillnad när det gäller grepp jämfört med de andra tre däcken på fordonet. Om nödhjulet monteras på höger sida, måste man vara extra försiktig i vänstersvängar och tvärtom, i synnerhet i regn.

Reservdäckets skötsel

Reservhjulet må vara ”femte hjulet under vagnen”, men det är likväl ett däck precis som de andra och kräver också det regelbundet underhåll.

o   Kontroll av däcktryck: en gång i månaden, precis som de andra hjulen.

o   Allmäntillstånd: om bilen är äldre än fem år, ska man kontrollera att förvaringen inte påverkat hjulet. Rotera hjulet vid behov så att kontaktytan inte alltid är densamma.

Råd från rezulteo: var uppmärksam på hjulens åtdragning och stöldskyddslås ! Om den senaste åtdragningen av hjulen gjorts med skruvdragare för tryckluft, ska man kontrollera att muttrarna inte är för hårt åtdragna. Då riskerar man att hjulen inte går att ta av vid en punktering ... Om hjulet har stöldskyddslås, ska man se till att stöldskyddshylsan finns i fordonet.

Se även

>> Däcktryck: ska kontrolleras en gång per månad

>> Hur mäter man däckslitage?

>> Kontrollera däcken så att du märker om de slits onormalt

>> Låt hjulen skifta plats för att inte slita så mycket på däcken

>> När måste man byta däck?

>> Däckmontering: regler man bör känna till

>> Balansering av hjul och justering av inställningen