Tips och råd för att sköta om dina däck - Kontrollera däcken innan du åker på semester

Kontrollera däcken innan du åker på semester

Sköta sina däck Anna

För att man ska kunna känna sig lugn ute på semestervägarna är det nödvändigt att kontrollera en del saker på bilen innan man ger sig iväg. Låt oss börja med däcken: de är väldigt viktiga för din säkerhet. Tryck, slitage, reservhjul, skydd mot punktering… en förutseende bilists kontrollista.

Bilens belastning Man måste även tänka på sina däck innan man ger sig ut på semester! - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo

Fler än hälften av européerna (54 %) tar sin bil för att åka på semester på sommaren, och bland dessa kör varannan mer än 1 000 km. Det handlar ofta om årets längsta resa. Denna information ger en studie angående bilisters vanor och beteende i 15 europeiska länder. Den gjordes i maj 2011 av institutet APCO Insight på uppdrag av Goodyear-Dunlop Europe. Med tanke på däckens betydelse för fordonets säkerhet såväl som för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, är det mycket viktigt att kontrollera att de har korrekt tryck och är i gott skick innan man ger sig ut på vägarna.


Kontrollista för den förutseende bilisten

Checkbox Icône Däckslitage

Checkbox Icône Däcktryck

Checkbox Icône Reservhjul

Checkbox Icône Vätskenivåer och vindrutetorkare

Checkbox Icône Husvagnar och släp

Checkbox Icône Råd för körning

 

> Däckslitage

Det första man ska kontrollera är däckslitaget på bilen. Det räcker inte bara med ett snabbt ögonkast. 
• Man ska försäkra sig om att slitbanan inte kommit till slitageindikatorn och att sidorna inte har några sprickor eller deformationer. 
• Om man drar handen över däckets yta kan man även kontrollera att det inte finns något onormalt slitage.
• När du ska åka på semester är det kanske på sin plats att byta plats mellan däcken fram och bak för att de ska slitas jämnare.

Mer information om däckslitage

> Däcktryck

Kontrollera däcktrycketCopyright © : Horace Ko

När du kontrollerat däckens skick ska du försäkra dig om att de har korrekt tryck. En undersökning som Bridgestone beställde i maj 2013 visar att åtta av tio europeiska bilister kör med däck med för lågt tryck. Ett mycket oroande resultat när man vet att ett däck med mycket lågt tryck kan explodera i höga hastigheter, i synnerhet på motorvägar. Dessutom kan ett för lågt tryck framkalla ett för tidigt slitage på däcken och en högre bränsleförbrukning.

Och slutligen, när det gäller att bilen har en tung last, – något som är mycket vanligt när man åker på semester, – rekommenderas att man lägger till 0,2 till 0,3 bars tryck för att undvika att däcket går sönder.

Mer information om däcktryck

 

> Reservhjul 

Reservhjul och domkraftCopyright © : All Rights Reserved

Även om det blir allt ovanligare med punkteringar (en gång på 75 000 km, enligt Michelin), är det mycket viktigt att kontrollera att reservhjulen är i körbart skick och att man har de verktyg som krävs för att byta hjulet med det skadade däcket.

Om din bil inte har något reservhjul, utan bara en punkteringsspray, försäkra dig om att sista förbrukningsdatum inte passerat.

Annars kanske du blir tvungen att tillkalla väghjälp om du får punktering (ingår i bilförsäkringen eller tecknades när du köpte däcken). Glöm då inte att ha de telefonnummer som krävs i bilen.

Mer information om reservhjul


> Andra saker som ska kontrolleras

Kontrollera oljenivån i bilenCopyright © : All Rights Reserved

När däcken kontrollerats kan du fortsätta med andra viktiga saker som ska kontrolleras i bilen: bromsar, motor, vindrutetorkare, glas ...

Vätskenivåer. Det är mycket viktigt att kontrollera nivån på de olika vätskor som gör att bilen fungerar bra:
• Motorolja: visuell kontroll via mätstickan.
• Kylvätska: visuell kontroll i behållaren (med motorn kall).
• Bromsvätska: visuell kontroll i behållaren.
• Servostyrningsolja: visuell kontroll i behållaren.
• Spolarvätska: visuell kontroll i behållaren.

Glas. De ska vara rena och i gott skick. Kontrollera alla lampor och blinkers.

Vindrutetorkare. Kontrollera att gummit är mjukt och kontrollera även att vindrutan inte har någon ojämnhet som kan slita på vindrutetorkaren.

 

> Husvagnar och släp

 
HusvagnCopyright © : iStockphoto.com/rezulteo

Om man kör med husvagn eller släp följer här några rekommendationer för att undvika punktering som alltid är farligt, i synnerhet på motorvägar.

> Respektera hastighetsgränser och maxbelastning som tillverkaren av husvagnen eller släpet angett.
Det rekommenderas att man använder förstärkta däck (reinforced) om man ska köra länge med maxbelastning.
Referensdäcktrycket är vanligtvis 2,5 bar för ett standarddäck och 3 bar för ett förstärkt däck. Trycket ska ökas med 0,5 bar vid tung belastning. Det vill säga 3 bar för ett standarddäck och 3,5 bar för ett förstärkt däck.
Även om man inte kört mycket med dem ska man inte använda däck på husvagnar och släp i mer än fem säsonger. Det är faktiskt så att däcken tenderar att deformeras under de perioder då de inte används. Om de har små sprickor i närheten av fälgen ska man inte vänta med att byta dem.

 

Var uppmärksam på oväder under sommaren!

Utöver de säkerhetsföreskrifter som Transportstyrelsen tillhandahåller inför att man ska åka på semester, är det också viktigt att påminna om att det ofta kan vara oväder under sommaren. Stora regnmängder kan påverka vägbanan där en fet beläggning ansamlats och i bästa fall leder detta bara till en längre bromssträcka, i värsta fall till vattenplaning och att man förlorar kontrollen över bilen.

Minska alltså hastigheten kraftigt om du hamnar i ett oväder eller utnyttja tillfället för att ta en paus vid närmaste rastplats.