Tips och råd för att sköta om dina däck - Kontrollera däcken så att du märker om de slits onormalt

Kontrollera däcken så att du märker om de slits onormalt

Sköta sina däck

Ett oregelbundet slitage – asymmetriskt i mitten och på utsidan – beror ofta på ett mekaniskt problem eller körning med felaktigt tryck. I alla sådana fall måste man anlita en specialist.

Slitage på skuldran av ett däck Slitage på en skuldra på ett 4x4-däck - Copyright © : Rezulteo

Däcken måste bytas ut när de når lägsta nivån för slitageindikatorn. Det kan dock inträffa att onormalt slitage visar sig på vissa ytor utan att slitageindikatorn visar det. I så fall får man byta däcken tidigare än beräknat.

Den här typen av slitage beror ofta på ett mekaniskt problem
– hjulinställning, balansering, fjädring, transmission – eller ett tryck som inte är anpassat (eller på sportkörning). Om detta inträffar ska man kontakta en däckspecialist.

Skiftande slitage

Skiftande slitage berör för det mesta bakdäcken. Det kan orsakas av en dålig hjulbalansering, men även av att stötdämparna är i dåligt skick.

Däck med skiftande slitageCopyright © : rezulteo

Asymmetriskt slitage

Ökat slitage från ena till andra sidan beror på onormal vägkontakt som orsakas av en felaktig hjulinställning. Ett enhetligt slitage av slitbanan är att föredra för att däckets prestanda ska kunna garanteras.

Däck med asymmetriskt slitageCopyright © : rezulteo

Slitage i mitten

Ökat slitage i mitten av slitbanan beror vanligtvis på för högt tryck under lång tid. Tänk på att kontrollera däcktrycket en gång per månad.

Däck med slitage i mittenCopyright © : rezulteo

Däck med slitage på slitbanans utsidor

Ett ökat slitage på däckets skuldror beror ofta på för lågt tryck under lång tid. Det bör undvikas eftersom däckets livslängd förkortas och bränsleförbrukningen ökar på grund av ett högre rullmotstånd.

Däck med slitage på sidornaCopyright © : rezulteo

Råd från rezulteo: dra handen i båda riktningarna på slitbanan. Om det är ett fläckvis slitage beror det vanligtvis på dåliga stötdämpare eller en dålig hjulbalansering. Kontrollera hjulens balansering och upphängning.

Se även

>> Låt hjulen skifta plats för att inte slita så mycket på däcken

>> När måste man byta däck?

>> Däckmontering: regler man bör känna till

>> Balansering av hjul och justering av inställningen

>> Kontrollera även reservhjulet

>> Däcktryck: ska kontrolleras en gång per månad

>> Hur mäter man däckslitage?