Tips och råd för att sköta om dina däck - När måste man byta däck?

När måste man byta däck?

Sköta sina däck

Innan man ger sig ut på en lång resa eller när man kontrollerar trycket, ska man även kontrollera däckens skick och slitage. Om det finns symptom som beskrivs här, ska man inte tveka: Byt ut däcken omedelbart!

När måste man byta sina däck ? Copyright © : All Rights Reserved

Ett slitet däck fyller inte längre sin funktion, i synnerhet inte när det gäller undanträngning av vatten vid regn. Resultat: bromssträckan blir längre på vått underlag och väghållningen blir sämre. Risken för sladd och vattenplaning ökar.

Om man kontrollerar däcken regelbundet, märker man när det är dags att byta. Här är några varningssignaler.

o   Däckets slitagenivå har passerat den föreskrivna gränsen (mönsterdjupet underskrider 1,6 mmför sommardäck och 3 mm för vinterdäck). Tecknen på slitage visar sig på slitbanan. Normalt behöver man byta ett däck av god kvalitet efter 40 000 eller 50 000 km, om det är av mindre god kvalitet efter 10 000 km. Men det finns en stor variation på däcks livslängd. Livslängden beror på många olika faktorer, varav de viktigaste är sättet att köra och körsträckan. Det är också viktigt att känna till, när det gäller framhjulsdrift, att framdäcken slits dubbelt så snabbt som bakdäcken.

Tecken på slitage på ett däckCopyright © : rezulteo

o   Skillnaden mellan djupet på huvudkanalerna på två däck som är monterade på samma axel, får inte överskrida 5 mm. En sådan skillnad när det gäller slitage kan ändra bilens beteende.

o   Däcket har ett onormalt slitage Ett onormalt slitage kan se ut på olika sätt: skiftande slitage, asymmetriskt slitage, slitage på mitten eller slitage på skuldrorna på slitbanan. I så fall är det viktigt att åtgärda det mekaniska felet som ger upphov till det onormala slitaget.

o   Däcket är skadat Det finns en skåra, spricka eller deformering som kan orsaka en långsam eller plötslig punktering.

Exempel på ett skadat däckCopyright © : rezulteo

o   Däcket överensstämmer inte med tillverkarens rekommendationer: felaktiga dimensioner, hastighets- och belastningsindex respekteras inte etc.

Se även

>> Däckmontering: regler man bör känna till

>> Balansering av hjul och justering av inställningen

>> Kontrollera även reservhjulet

>> Däcktryck: ska kontrolleras en gång per månad

>> Hur mäter man däckslitage?

>> Kontrollera däcken så att du märker om de slits onormalt

>> Låt hjulen skifta plats för att inte slita lika så på däcken