Tips och råd om vinterdäck - ABS, ESP, ASR: hur fungerar dessa hjälpmedel i snö?

ABS, ESP, ASR: hur fungerar dessa hjälpmedel i snö?

Dina vinterdäck Erik

Elektroniska hjälpsystem vid körning blir allt vanligare hos tillverkarna. Dessa förbättrar säkerheten påtagligt under normala förhållanden, men de kan föra med sig överraskningar i snöiga förhållanden. Här följer några råd för att bibehålla effektiviteten under vintern.

Hjälp för att köra i snö Hjälp för att köra i vinterförhållanden - Copyright © : All Rights Reserved

Samma ämne

Tidigare var de reserverade för bilar i den högre prisklassen, men numera finns elektroniska hjälpsystem för körning på allt fler bilmodeller. Låsningsfria bromsar (ABS), hjälp vid en nödbromssituation (AFU), antispinn (ASR) eller elektronisk stabilitetskontroll (antisladd) (ESP) är de vanligaste. Dessa sofistikerade system som inverkar på motorn och bromsarna gör att föraren inte förlorar kontrollen över fordonet vid en nödsituation.

Om de fungerar bra på vått och torrt underlag, kan de ibland reagera på ett överraskande sätt i snöiga förhållanden. Ska man därför inaktivera dem när det är möjligt? Absolut inte eftersom de, tillsammans med vinterdäckens prestanda, förbättrar hjulens grepp och drivkraft påtagligt.

 

Med ABS undviker du sladdning men bromssträckan blir längre

 
Förutom när det gäller bilar som är äldre än tio år, fungerar de låsningsfria bromsarna på avsett sätt i snö. Däremot fördubblas bromssträckan, ja till och med tredubblas, på vissa underlag. En anledning att minska hastigheten och förbereda sina inbromsningar.

Det finns dock en risk att ABS reagerar på fel sätt om greppet är olika för höger- respektive vänsterdäcken. Om till exempel bara ena halvan av vägbanan är täckt av snö. Man kan även konstatera störande reaktioner om vägen är mycket ojämn.

 

ESP: ska inaktiveras vid start om greppet är dåligt

 
Syftet med den elektroniska stabilitetskontrollen är att hålla kvar bilen på vägen. Systemet minskar både risken för understyrning (framhjulen vill gå rakt fram) och överstyrning (bakhjulen vill sladda) påtagligt. När systemet känner av att hjulen inte svarar på rattens rörelser, ingriper det och ser till att de aktuella hjulen återfår sitt grepp.

ESP fungerar bra i snö när bilen är i rörelse. Däremot kan systemets anti-sladdfunktion under vissa förhållanden hindra bilen från att börja köra från stillastående. Till exempel om vägbanan är mycket hal eller vid start i backe. Nyare ESP-system har en position som tillåter en lätt slirning i snö. När det gäller de äldre systemen, räcker det att koppla ur systemet en kort stund och aktivera det på nytt när bilen börjat rulla.

 

Vinterdäck som tagits fram för att optimera körhjälpen

 
Däcktillverkarna har tagit fasta på att körhjälpsystemen blir allt vanligare och därför erbjuder man nu vinterdäck som förbättrar systemens effekt.

Det gäller i synnerhet för Continental med serien ContiWinterContact. Modellen TS 830 P är av denna anledning utrustad med speciella sinussajpade lameller som förenar de längsgående krafterna och krafterna i sidled. På banan Trophée Andros i Alpe-d'Huez kunde vi konstatera att de var effektiva.

>> Test av däcket ContiWinterContact TS 830 P i Alpe d’Huez.