Tips och råd om vinterdäck - Hur bra är ett året-runt-däck under vintersäsongen?
Center

Hur bra är ett året-runt-däck under vintersäsongen?

Dina vinterdäck Erik

Året-runt-däcket är en kompromiss och kan inte konkurrera med ett vinterdäck. Det innebär visserligen att man slipper byta däck två gånger om året, men det ger inte samma säkerhet när vägbanorna blir kalla och hala. Dessutom slits det ut snabbare och förbrukar mer bränsle.

Väg och dimma Är året-runt däck verkligen anpassade till vinterförhållande? - Copyright © : Rezulteo

I Sverige är vinterdäck obligatoriska från 1 december – 31 mars om det är vinterväglag. Sverige har även bestämmelser angående vilka däck som anses vara vinterdäck, och därmed bör bilister vara försiktiga och noggranna när det väljer däck.  Året-runt-däck kallas även ”All Season” eller ”All Weather” (allsäsongsdäck eller allvädersdäck). Det är en kompromiss mellan sommardäck och vinterdäck. Däcket togs från början fram på den amerikanska marknaden och man använder det under hela året. Man slipper då att ha två däckuppsättningar och att byta däck inför respektive säsong.

Mindre säkert än ett vinterdäck

Även om det har markeringen M+S, så påminner egenskaperna mer om ett sommardäck än ett vinterdäck. Det ger alltså inte samma säkerhetsnivå som ett vinterdäck så snart temperaturen sjunker under 10°C och när vägbanan blir hal. Det bekräftar tester som utförts av Touring Club Suisse (TCS, franska).

Uppmätta prestandaTestvillkorSommardäckVinterdäckÅretrunt-däck
Bromssträcka på torrt underlag100 till 0 km/h
± 10°C
38 m51 m49 m
100 till 0 km/h
± 20°C
38 m57 m52 m
Bromssträcka på vått underlag80 till 0 km/h
± 10°C
43 m40 m44 m
80 till 0 km/h
± 20°C
40 m45 m47 m
Bromssträcka på snö40 till 0 km/h61 m29 m42 m
Bränsleförbrukning7,5 l/100 km7,6 l/100 km7,9 l/100 km
Slitage± 10°C105%100%115%
± 20°C100%115%110%

(Källa: Touring Club Suisse)

Mindre prisvärt än säsongsdäck

Dessutom slits ett året-runt-däck ut snabbare än ett vinterdäck (+15 %) och ett sommardäck (+10 %). Det har även ett högre rullmotstånd, vilket ger en högre bränsleförbrukning. Ur en ekonomisk synvinkel är det alltså mer intressant att alternera mellan sommardäck och vinterdäck än att köra med året-runt-däck, vilket TCS:s simulering nedan visar.

Kostnader4 sommardäck4 vinterdäck12 året-runt-däck
Däck (1)470 €473 €1 798 €
Fälgar (2)486 €
Byte (3)130 €130 € 
Montering-justering (4)149 €149 €224 €
Bränsleförbrukning (5)4 101 €4 155 €8 639 €
Total10 243 €10 661 €

(Källa: Touring Club Suisse)

(1)  Varaktighet vid användning: 6 år eller 90 000 km; 45 000 km för sommardäck och vinterdäck, 30 000 km för året-runt-däck.

(2)   4 aluminiumfälgar.

(3)   Inställning och byte av ventiler ingår inte.

(4)   Byte av ventiler ingår år 3.

(5)   Sommardäck: 7,5 l/100 km; vinterdäck: 7,6 l/100 km; året-runt-däckdäck: 7,9 l/100 km. Bränslepris: 1,30 €

Vårt urval av året-runt-däck