Hur bra är ett året-runt-däck under vintersäsongen?
Året-runt-däcket är en kompromiss och kan inte konkurrera med ett vinterdäck. Det innebär visserligen att man slipper byta däck två gånger om året, men det ger inte samma säkerhet när vägbanorna blir kalla och hala. Dessutom slits det ut snabbare och förbrukar mer bränsle.

I Sverige är vinterdäck obligatoriska från 1 december – 31 mars om det är vinterväglag. Sverige har även bestämmelser angående vilka däck som anses vara vinterdäck, och därmed bör bilister vara försiktiga och noggranna när det väljer däck. Året-runt-däck kallas även ”All Season” eller ”All Weather” (allsäsongsdäck eller allvädersdäck). Det är en kompromiss mellan sommardäck och vinterdäck. Däcket togs från början fram på den amerikanska marknaden och man använder det under hela året. Man slipper då att ha två däckuppsättningar och att byta däck inför respektive säsong.
Mindre säkert än ett vinterdäck
Även om det har markeringen M+S, så påminner egenskaperna mer om ett sommardäck än ett vinterdäck. Det ger alltså inte samma säkerhetsnivå som ett vinterdäck så snart temperaturen sjunker under 10°C och när vägbanan blir hal. Det bekräftar tester som utförts av Touring Club Suisse (TCS, franska).
Uppmätta prestanda | Testvillkor | Sommardäck | Vinterdäck | Åretrunt-däck |
Bromssträcka på torrt underlag | 100 till 0 km/h ± 10°C | 38 m | 51 m | 49 m |
100 till 0 km/h ± 20°C | 38 m | 57 m | 52 m | |
Bromssträcka på vått underlag | 80 till 0 km/h ± 10°C | 43 m | 40 m | 44 m |
80 till 0 km/h ± 20°C | 40 m | 45 m | 47 m | |
Bromssträcka på snö | 40 till 0 km/h | 61 m | 29 m | 42 m |
Bränsleförbrukning | – | 7,5 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Slitage | ± 10°C | 105% | 100% | 115% |
± 20°C | 100% | 115% | 110% |
(Källa: Touring Club Suisse)
Mindre prisvärt än säsongsdäck
Dessutom slits ett året-runt-däck ut snabbare än ett vinterdäck (+15 %) och ett sommardäck (+10 %). Det har även ett högre rullmotstånd, vilket ger en högre bränsleförbrukning. Ur en ekonomisk synvinkel är det alltså mer intressant att alternera mellan sommardäck och vinterdäck än att köra med året-runt-däck, vilket TCS:s simulering nedan visar.
Kostnader | 4 sommardäck | 4 vinterdäck | 12 året-runt-däck |
Däck (1) | 470 € | 473 € | 1 798 € |
Fälgar (2) | – | 486 € | – |
Byte (3) | 130 € | 130 € | |
Montering-justering (4) | 149 € | 149 € | 224 € |
Bränsleförbrukning (5) | 4 101 € | 4 155 € | 8 639 € |
Total | 10 243 € | 10 661 € |
(Källa: Touring Club Suisse)
(1) Varaktighet vid användning: 6 år eller 90 000 km; 45 000 km för sommardäck och vinterdäck, 30 000 km för året-runt-däck.
(2) 4 aluminiumfälgar.
(3) Inställning och byte av ventiler ingår inte.
(4) Byte av ventiler ingår år 3.
(5) Sommardäck: 7,5 l/100 km; vinterdäck: 7,6 l/100 km; året-runt-däckdäck: 7,9 l/100 km. Bränslepris: 1,30 €
Vårt urval av året-runt-däck
Artiklar i samma rubrik
- Är dina vinterdäck lagliga i Sverige?
- Nordiskt, alpint, dubbat, året-runt: välj ditt vinterdäck
- När måste man använda snökedjor?
- Regler för vinterdäck, snökedjor och dubbdäck i Europa
- Vilket tryck ska man ha på vintern?
- Vinterkörning
- Behöver fyrhjulsdrivna bilar vinterdäck?
- Underhåll av bilen under vintern
- ABS, ESP, ASR: hur fungerar dessa hjälpmedel i snö?
- Pumpa däcken med kväve, är det en bra lösning?