Tips och råd om vinterdäck - Nordiskt, alpint, dubbat, året-runt: välj ditt vinterdäck

Nordiskt, alpint, dubbat, året-runt: välj ditt vinterdäck

Dina vinterdäck Erik

Det finns olika kategorier av vinterdäck. Här följer en presentation så att du kan välja däck som passar för dina behov och din miljö.

Vinterdäck i snö Du väljer vinterdäck utifrån den miljö där du kör - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Det handlar om temperatur

Om du däremot bor i en kall region där det ofta är snö eller som är bergigmåste du ha däck som är anpassade efter dessa förhållanden. Dessutom måste du veta vilka däck som passar bäst för dig.

 

Olika typer av vinterdäck

Det finns många olika typer av vinterdäck, även bland dem som man ofta gemensamt benämner vinterdäck.


Året-runt-däck

Halvvägs mellan sommardäck och vinterdäck finns först och främst året-runt-däck som är en kompromiss mellan de båda. Tanken är att tillhandahålla ett däck som är effektivt inom ett större användningsområde. Problemet är att denna kompromiss inte ger ett däck som är lika effektivt som ett sommardäck i milda temperaturer och inte lika effektivt som ett vinterdäck när temperaturen sjunker. ”Året-runt-däcket är en mycket utbredd produkt i USA där bilisterna allmänt har en mindre dynamisk körning än i Europa”, berättar Dominique Aimonansvarig för vetenskaplig och teknisk information hos Michelin. Men man kan absolut inte ersätta ett vinterdäck i mycket kalla förhållanden där vägbanorna är täckta med is eller snö. Då är det bättre att ha sommardäck när det är varmt och sätta på riktiga vinterdäck direkt när kylan kommer för att garantera bästa möjliga prestanda vid kurvtagning, inbromsning, slittålighet och bränsleförbrukning. Dessutom förbrukar året-runt-däck för det mesta mer bränsle och har sämre bromsprestanda i de flesta situationer. När det gäller ”riktiga” vinterdäck måste man vara noga med att välja rätt.

 

Vinterdäck och alpint däck: en M+S-märkning och en 3PMSF-logo är den bästa försäkringen i vinterförhållanden

Tekniskt sätt ska ett vinterdäck ha  benämningen M+S  sidan . Men det räcker inte enbart med denna benämning för att garantera ett vinterdäcks effektivitet, eftersom det inte finns några regler som säger att man måste utföra tester för att ha rätt att ha denna märkning på sina produkter. De flesta året-runt-däck har till exempel denna märkning på sidan, även om de inte är så effektiva i stränga vinterförhållanden. För att vara säker på vinterdäckens effektivitet, måste man försäkra sig om att de har en annan märkning, 3PMSF. Nu handlar det om en märkning som kräver att man utför avancerade tester på däcket och som garanterar att däcket är effektivt i svåra vinterförhållanden. Det är många däcktillverkare som erbjuder vinterdäck av denna typ (M+S, 3PMSF) och även om prestanda kan variera en aning mellan produkterna, så är de alla kapabla att ge optimala prestanda när temperaturen går under sju grader. Deras gummiblandning skiljer sig från sommardäcken på så vis att de förblir mjuka även när det är mycket kallt. Sommardäcken hårdnar i dessa förhållanden. Deras räfflor är även annorlunda så att de bättre kan tränga undan vatten och snö som täcker vägbanan. Deras struktur ger ett mycket bra grepp även i svåra förhållanden. Och tro nu inte att dessa vinterdäck enbart är effektiva i snö: när temperaturen går under sju grader har de även bättre bromsförmåga och väghållning än sommardäck. Även på asfalterade vägar utan snö.

 

När ska man ha vinterdäck?

Även om du bor i södra Europa kan du ibland behöva ett vinterdäcks prestanda: de är som sagt de bästa däcken på torr asfalt även om det är några plusgrader. De garanterar den bästa kontrollen över bilen och de förblir effektiva även om temperaturen går över tio grader under dagen. Självklart blir de effektiva i områden där det är mycket kalltnär man är på väg till skidsemestern eller kör i bergiga områden. Deras gummi håller sig fast på vägbanan i minusgrader och deras räfflor klarar av rimliga mängder snö och is mycket bra. Om du tror att det räcker att ha sommardäck när du åker på skidsemester och sätta på snökedjor när det blir komplicerade förhållanden, tänk då på att du med dessa kedjor inte kan köra i mer än 50 km/tim och när du tar av dem kommer bilen att vara betydligt svårare att kontrollera. ”Bromssträckan kan bli dubbelt så lång om man har sommardäck i stället för vinterdäck på kall och fuktig asfalt. På snö och is kan den till och med bli åtta gånger längre”, säger Dominique Aimon. Sammanfattningsvis gäller att man i ett västeuropeiskt klimat, bör köra med sommardäck och byta till vinterdäck när temperaturen går under sju grader. Även om det sällan snöar i din region och du inte har planerat att köra i bergiga områden eller i mycket kalla förhållanden. Och om du sätter på vinterdäcken som du hade föregående säsong får du inte glömma att kontrollera trycket  som kan ha sjunkit sedan däcken senast användes. Tänk på att det är obligatoriskt med vinterdäck under vintersäsongen i vissa europeiska länder (Tyskland, Italien, ...). Men beroende på den geografiska situationen kan det behövas olika typer av vinterdäck ...

 

Vinterdäck för stränga vinterförhållanden

Om du bor i en kall region, i bergsområden eller om du ofta åker på skidsemester, räcker det troligtvis med vinterdäck (M+S, 3PMSF) för att klara av alla situationer. Då återstår de personer som bor i mycket kallare regioner, med mycket snö och svårare vinterförhållanden. När det är rikligt med snö och is, krävs en annan typ av däck. En däcktyp som ofta används i de nordiska länderna under vintern och som, när man blir tvungen att köra på bar asfalt, gör det mycket mindre komfortabelt än att köra med sommardäck på vintern. Det nordiska vinterdäcket är framtaget på ett annat sätt än det alpina vinterdäcket. Gummiblandningen gör att det klarar av mycket låga temperaturer. Riktningsprofilen och den kraftfulla lamellkonstruktionen ger däcket en väghållning utan motstycke på is och mycket tjock snö. Däremot är det inte lika behagligt som ett klassiskt vinterdäck på torr eller fuktig asfalt och det förbrukar mer bränsle. Observera att detta vinterdäck kan fås i den mest radikala varianten, med metalldubbar på slitbanan  för att ge bästa möjliga drivkraft på is. Men då blir körning på bar vägbana mer känslig: Däcket slits ut mycket snabbt, bränsleförbrukningen skjuter i höjden och denna typ av däck är strängeligen förbjudna i vissa länder (eller med begränsade användningsperioder). Det är nästan helt obefintligt i många europeiska länder och vinterdäcket ska bara användas om du kör på snö och is regelbundet. Detta gäller i synnerhet om du väljer dubbade vinterdäck. 

 

Anpassa däcken efter klimatförhållanden

Rent allmänt är det alltså det alpina vinterdäcket (3PMSF) som är det mest mångsidiga. Om man inte bor i ett land där temperaturen hela tiden är över sju grader (sommardäck hela året), eller omvänt om vintrarna är särskilt svåra med ett vägnät som är helt täckt med snö och is. I det senare fallet är det vinterdäck som krävs eller dubbdäck. Kort sagt beror det på den geografiska situationen och de bilresor du gör under vintern.