Tips och råd för att köpa rätt däck - Olika typer av däck

Olika typer av däck

Köpa rätt däck Sven

Bland bildäck kan man urskilja flera olika typer. Det viktigaste är att anpassa däcken efter olika klimatförhållanden: sommar eller vinter. Den andra kategorin handlar om användningsområden: vägkörning, tävlingskörning eller körning i olika typer av terräng. Och slutligen har en del däck särskilda egenskaper som det är viktigt att känna till: runflat-däck, mönsterprofil …

Däcktyper Det finns olika typer av däck och det är bäst att känna till dem innan man väljer däck - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Välj den däcktyp som passar dig:

1- Val av däck utifrån klimatförhållanden

Sommardäck

Vinterdäck

Nordiskt däck

  >> Dubbdäck, däck som går att dubba

Året-runt-däck

2- Val av däck utifrån användningsområden

Personbilsdäck och deras körvillkor

   >> Symmetriska däck, asymmetriska däck och däck med riktningsprofil

   >> Miljövänligt däck

Högprestandadäck och deras körvillkor

Däck för fyrhjulsdrivna fordon och deras körvillkor

Däck för nyttofordon/mindre lastbilar/husbilar och deras körvillkor 


3- Välja däck

Förstärkt däck

Runflat-däck

 

 

1- Val av däck utifrån klimatförhållanden


> Sommardäck


Det är referensdäcket. Det är framtaget för att ge bästa prestanda i temperaturer över 7 °C. När temperaturen blir lägre hårdnar gummit och de mjuka egenskaperna och greppet blir sämre.

Däremot har sommardäcket mycket bra prestanda både på torrt och vått underlag:

Torrt underlag

På torrt underlag blir körningen lika precis som mönsterstrukturen på dina däck är styv. Det är för övrigt därför som tävlingsdäck är jämna (slicks). Denna styvhet beror på flera olika faktorer:

  • Däckets mönsterprofil. En platt mönsterprofil med fyrkantig skuldra gör att däcket har en bra position, i synnerhet när det gäller att ge stöd i kurvor.
  • Mängden sajpningar Ju mindre gropig ytan är, desto större och bättre är däckets kontaktyta mot marken och greppet.
  • Massiva gummiklackar Ju större gummiklackarna är, desto mindre rörlig blir den kraftiga mönsterstrukturen.
  • Autostabiliserande lameller Lamellerna, som är viktiga för undanträngning av vatten, minskar mönsterprofilens styvhet (borsteffekt). För att undvika detta problem erbjuder vissa tillverkare en komplicerad lamellstruktur.

Vått underlag

Däremot blir ett däck med kraftig mönsterstruktur effektivare på vått underlag. Det är faktiskt så att mönsterstrukturer torkar vägbanan och gör att slitbanan bibehåller ett bra grepp mot marken. Ett däcks funktion på vått underlag beror på mönsterstrukturens egenskaper:

  • Mängden sajpningar Ju fler sajpningar, desto bättre kapacitet har däcket att absorbera vattnet (ett däck med en medeldimension tränger undan cirka 15 liter i sekunden).
  • Mönsterstrukturens form och riktning Symmetrisk, riktningsprofil eller asymmetrisk, vattnet ska trängas åt sidan så snabbt som möjligt.
  • Lamellering Mönsterprofilens kanter och lameller hjälper till att torka vägbanan och fungerar på sätt och vis som en vindrutetorkare.

 

Vinterdäck

 

Fortfarande tror många att man endast behöver vinterdäck om det är snö och därför används ofta den felaktiga benämningen snödäck. I verkligheten är ett vinterdäck ett däck som är optimerat för temperaturer under 7 °C.

Till skillnad från sommardäcket har vinterdäcket ett gummi som förblir mjukt i låga temperaturer och en mer sajpad mönsterstruktur förbättrar drivkraften och bromsförmågan när temperaturen sjunker. 

  • Sammansättning Vinterdäcket innehåller silika och gummi som bibehåller gummits elasticitet i låga temperaturer och garanterar ett bra grepp.
  • Sajpning Vinterdäcket har djupa kanaler som ger snabb undanträngning av vatten och snö.
  • Lamellering Lamellkonstruktionen på ett vinterdäck kan vara fem gånger högre än på ett sommardäck. Lamellerna fungerar nämligen som broddar och förbättrar drivkraften. Bromssträckan reduceras och likaså risken för slirning och vattenplaning.

     
         
> Nordiskt däck
 

Det nordiska däcket är framtaget för att ta sig an temperaturer under –10 °C och snöiga och hala vägar under flera av årets månader.

 

           >> Dubbdäck och däck som går att dubba 

 Dubbdäcket är ett vinterdäck som har metalldubbar för att garantera ett bättre grepp på snöiga och hala underlag. Det är inte tillåtet överallt i Europa. Dubbdäcket är ett däck där man kan sätta i eller ta bort dubbarna utifrån vägförhållanden.

 >> Guide för dina vinterdäck

 

Året-runt-däck

 

Däcket kallas även kombidäck eller allrounddäck och året-runt-däcken kännetecknas av en kompromiss mellan ett vinterdäck och ett sommardäck. Man uppnår inte samma prestandanivå som med specialdäck, men det är framtaget för att ha en medelbra funktion i alla klimatförhållanden, i synnerhet i områden med milda vintrar.

Det finns sommardäck, vinterdäck och året-runt-däck inom alla fordonssegment (personbilar, fyrhjulsdrivna fordon, sportbilar och nyttofordon) och deras användningsområden (stadstrafik, landsvägskörning, terrängkörning ...).

Däckvalet begränsas inte till årstiderna, det avgörs utifrån fordonstyp, användningsområde för däcken och deras egenskaper förbättrar såväl däckens prestanda som deras köregenskaper.

Tillbaka till översikten

 

2- Val av däck utifrån användningsområden


> Personbilsdäck
 

Vad är ett däck med asymmetrisk struktur?

Dessa däck lanserades i slutet av sextitalet med XAS från Michelin och ett däck med asymmetrisk struktur utgår från principen att däcket inte arbetar på samma sätt internt och externt. Genom att man på detta sätt differentierar däckets zoner får man en tydlig prestandaförbättring när det gäller väghållning och grepp. De flesta större märken har integrerat denna metod i sina sortiment.

 

  • Miljövänligt däck är en benämning för lågt rullmotstånd och det förbrukar mindre energi, det vill säga mindre bränsle 

 

Körvillkor för personbilsdäck
  

=> Sportbil: denna kategori gäller sportbilar, från kompakta GTI till superlyxbilar.

  Däck för sportbilar ska vara anpassade för de starka krafter som en kraftfull motor genererar och en sportig körning. De ska ha:

  • en enastående väghållning i höga hastigheter, både på raksträckor och i kurvor
  • en bra väghållning på våta vägar, i synnerhet vid inbromsning 
  • en körprecision som i synnerhet garanteras av slitbanans styvhet i höga hastigheter.

=> Högfartsdäck: denna kategori gäller långfärdsbilar, från små sedanbilar till monospace-bilar via motorvägsbilar och familjebilar.

  Högfartsdäck ska vara anpassade efter körning på vägar och motorvägar och de ska ha:

  • en bra väghållning i höga hastigheter både på raksträckor och i kurvor
  • en bra väghållning på våta vägar, i synnerhet vid inbromsning
  • en användningskomfort tack vare absorbering av vibrationer och en låg bullernivå vid körning 
  • ett lågt rullmotstånd för att minska bränsleförbrukningen och reducera utsläpp, vilket bidrar till att minska växthuseffekten.

=> Stadsbil: denna kategori gäller stadsbilar och småbilar.

   Däck för stadsbilar ska vara anpassade efter körning i stadstrafik och de ska ha:

  • en mycket bra slittålighet för att bibehålla sina prestanda efter tusentals inbromsningar och starter absorbera stötar för att klara av trottoarkanterna 
  • ett lågt rullmotstånd för att minska bränsleförbrukningen och reducera utsläpp, vilket bidrar till att minska växthuseffekten.

 

> Däck med höga prestanda
 

Däck med höga prestanda är avsedda för kraftfulla fordon, personbilar i den högre prisklassen och sportbilar. Som namnet anger ger de enastående prestanda när det gäller väghållning, grepp och stabilitet i kurvor. Både på torrt och vått underlag.

Ett däck med höga prestanda har alltså ett hastighetsindex på V, W, Y eller Z som motsvarar maxhastigheter mellan 240 och mer än 300 km/tim.

Vissa tillverkare utvecklar skräddarsydda däck för modeller i den högre prisklassen som biltillverkarna producerat. Det gäller till exempel för Michelin, som sitter på Porsche Carrera GT och Mercedes-Benz SLR McLaren.

 

> Däck till fyrhjulsdrivna fordon
 

Det finns tre däcktyper i denna kategori. Däck med många funktioner som passar lika bra till stadskörning som till körning på större och mindre vägar, däck som verkligen är avsedda för alla typer av underlag och därför kan man även köra i terräng och ta sig förbi hinder och däck för SUV:ar som först och främst är avsedda för körning i stadstrafik.

=> Mixad körning: denna kategori gäller fyrhjulsdrivna fordon som både ska köra på vägar och banor.

   Däck för fyrhjulsdrivna fordon, mixad körning ska vara mångsidiga, de ska alltså ha:

  • en tillfredsställande väghållning och mycket goda prestanda på våta vägar;
  • en kraftfull drivförmåga i lös terräng och på grusvägar 
  • en förstärkt mönsterstruktur för att klara av den tunga vikt som dessa fordon har.

 

=> Alla typer av terräng: denna kategori gäller fyrhjulsdrivna fordon som klarar av att ta sig förbi svåra hinder.

   Däck till fyrhjulsdrivna fordon som kör i olika typer av terräng ska överföra motorns drivkraft i alla typer av terräng och klara av mycket svåra påfrestningar. De ska ha:

  • en mycket bra drivkraft i alla situationer i lera såväl som på stenar eller i de allra brantaste sluttningar  
  • en förstärkt mönsterstruktur som klarar av den vikt som denna typ av fordon har och påfrestningar som på vanliga däck leder till punktering.

=> SUV:ar denna kategori gäller SUV:ar och andra fordon med fyrhjulsdrift som först och främst är avsedda för vägkörning.

   Däck till fyrhjulsdrivna SUV:ar ska vara anpassade för kraftfulla motorer och den tyngd som denna typ av fordon har. De ska ha:

  • en bra väghållning i höga hastigheter både på raksträckor och i kurvor
  • en bra väghållning på våta vägar, i synnerhet vid inbromsning
  • en förstärkt mönsterstruktur för att klara av den tunga vikt som dessa fordon har.

Vissa däck till fyrhjulsdrivna fordon har en speciell M+S-märkning (Mud and Snow) som innebär att däcken kan användas i snöiga förhållanden och på leriga vägar.

>> Hur tyder man däckmärkningen?

 

 

> Däck till nyttofordon/mindre lastbilar/husbilar
 

Denna kategori gäller nyttofordon upp till mindre lastbilar, via husbilar.

   Däck för nyttofordon/mindre lastbilar ska uppfylla säkerhetskrav, vara bekväma och hålla länge. De ska ha:

  • en tillfredsställande väghållning och mycket goda prestanda på våta vägar
  • en viss kraftfullhet, så att de står emot stötar och klarar av tung belastning 
  • en körkomfort både när det gäller ljudnivå och vibrationer .

Vissa däck för nyttofordon/mindre lastbilar går att känna igen tack vare bokstaven C på sidan av däcket.

>> För att hitta ett bra däck som passar till din bilkan du gå till vår online-katalog

Märkningar eller däckalternativ som tillverkarna erbjuder kan lika gärna finnas på däck av säsongstyp som på däcktyp utifrån fordon och användningsområde.

Tillbaka till översikten



3- Välja däck

 

> Förstärkt däck
 

Däcket har en förstärkning och ett högre belastningsindex för att klara av mer tyngd och för att anpassas till familjebilar, stora sedanbilar, SUV:ar eller mindre nyttofordon. Denna typ av däck går att identifiera genom märkningen på sidan och som följer tillverkarna: XL, förstärkt, RF, Extra Load eller Reinforced.

 

Runflat-däck 
 

Runflat-däcket bär sig självt och därför kan man köra med punktering. Sidorna är förstärkta för att stödja däcket vid tryckförlust. De flesta stora märken har detta alternativ i sitt sortiment: det går att identifiera med hjälp av märkningen på däckets sida som skiljer sig åt utifrån tillverkare: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure för Michelin) ...

Vid en punktering minskar risken att man förlorar kontrollen över fordonet, i synnerhet om däcket lossnar från fälgen. Med detta system kan man köra 80 km med en maxhastighet på 80 km/tim.

Tillbaka till översikten

Råd från rezulteo

Det rekommenderas att man alltid monterar en och samma typ av däck runt om på bilen.


Se även

>> Vilka däck passar i den miljö där jag kör?
>> Vilka däck ska jag välja till min bil?