Tips och råd för att köpa rätt däck - Begagnade däck: bra affär eller riskfyllt köp?

Begagnade däck: bra affär eller riskfyllt köp?

Köpa rätt däck Anders

I jakten på att spara pengar kan det vara frestande att köpa begagnade däck. Priset är självklart mycket lockande, men man får inte förbise de säkerhetsrisker som finns. Regler, allmäntillstånd, pris: det här bör man känna till innan man väljer att köpa begagnade däck.

Radie på nya och begagnade däck Köp av begagnade däck medför säkerhetsrisker - Copyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Marknaden för begagnade däck växer hela tiden. Bilskrotar, leveransnätverk, internetsajter: det finns många olika sätt att få tag på dessa produkter. När det är svårt att få pengarna att räcka till kan det vara frestande att köpa begagnade däck för att minska bilkostnaderna. Men det är mycket viktigt att man inte kompromissar med säkerheten. Vilka däck ska man välja för att hålla sig inom ramarna för trafiksäkerhetsföreskrifterna? Hur ska man avgöra däckens skick och upptäcka eventuella brister? Är det pris som erbjuds verkligen så förmånligt? Här följer några svar.

 

Vad säger lagen?

Juridiskt sett ska man följa de regler som gäller för alla fordon.

  •   Däckets dimensioner ska vara godkända av tillverkaren. Man ska följa belastnings- och hastighetsindex som rekommenderas.
  •   Däck som monteras på samma axel ska vara identiska. Det vill säga av samma märke, samma modell och samma dimension (gäller även belastnings- och hastighetsindex). 

 

Kontrollera däcken

Jämförelse mellan ett nytt och ett begagnat däckCopyright © : iStockphoto.com/rezulteo.com
För att avgöra däckets slitagenivå ska man mäta huvudkanalernas djup på flera ställen: det minsta djupet ska fungera som referens. Kom ihåg att det minsta mönsterdjup som lagen accepterar är 1,6 mm på minst en punkt på däcket. Om det uppmätta djupet är 4 mm, har du alltså 2,4 mm kvar tills du passerar den gräns som lagen föreskriver. Vissa sajter bestämmer priserna utifrån däckets maxslitage (till exempel 30, 15 och 5 %).

Stryk handen över däckets yta för att upptäcka ett eventuellt onormalt slitage. Ett oregelbundet slitage är ofta ett tecken på brist på underhåll. Om till exempel den ena sidan är mer sliten än den andra är det ett tecken på ett geometriskt fel; ett däck som är slitet på den yttersta mönsterstrukturen avslöjar vanligtvis att det varit fel däcktryck …

Kontrollera även sidorna för att upptäcka eventuella skador, till exempel uppsvällningar, sprickor eller deformeringar. Tänk på att den här typen av försämringar kräver en teknisk återkontroll.

En sista kontroll: om däcket är i gott skick, hur gammalt är det? Det är ju så att gummit hårdnar med tiden och ett däck som ser bra ut kan i realiteten ha förlorat en hel del prestanda om det tillverkades för mer än fem år sedan. För att få reda på tillverkningsdatum, tittar du på DOT-koden som finns på däckets sida.

 

Alla dessa kontroller gäller även om man köper en begagnad bil

 

Är det verkligen en bra affär?

När man kontrollerat de begagnade däckens skick, ska man kontrollera om priset verkligen är så förmånligt. För att göra detta rekommenderar vi att man använder Rezulteos prisjämförare : den ger information om de bästa priserna på en angiven plats. Om skillnaden inte är så stor är det bättre att välja ett nytt däck.

 

Vinterdäck: ibland är de begagnade bra

När en bilist byter bil händer det ofta att han/hon har kvar en uppsättning vinterdäck i gott skick, men med fel dimension för det nya fordonet. Då vill han/hon gärna sälja dem.  En bra affär för dem som är ute efter begagnade vinterdäck! Ett annat tips: vissa bilcentra erbjuder däckhotellsservice. Och ibland hämtar vissa kunder inte ut sina däck (det kanske köpt ny bil eller flyttat). Fråga gärna återförsäljaren om han/hon har begagnade däck i den dimension som du behöver.