Tips och råd för att köpa rätt däck - Symmetriska däck, asymmetriska däck, däck med riktningsprofil: vad ska man välja?

Symmetriska däck, asymmetriska däck, däck med riktningsprofil: vad ska man välja?

Köpa rätt däck Anna

Det finns tre huvudtyper när det gäller däckprofil, det vill säga när det gäller slitbanan. Hur känner man igen dem? Vilka är deras egenskaper? Hur väljer du den profil som passar bäst för ditt fordon och din användning. Rezulteo svar är ett schema som du kan ta hjälp av.

Däckets tre profiler Jämförelse mellan symmetriska däck, asymmetriska däck och däck med riktningsprofil - Copyright © : rezulteo

Symmetriskt däck: bra väghållning och valuta för pengarna

Symmetrisk profil på däcket Kumho Solus KH17Copyright © : rezulteo
Som namnet anger har ett symmetriskt däck en profil vars båda hälfter är identiska. De är mindre tekniska än ett asymmetriskt däck och ett däck med riktningsprofil och de kostar även mindre. En annan fördel är att de allmänt ger bra väghållning (mycket stabilt på raksträckor). Baksidan av medaljen är att det inte går att optimera alla däckets prestanda, i synnerhet inte väghållning på vått underlag.

Det symmetriska däcket är först och främst avsett för stadsbilar och småbilar som kör kortare sträckor. Det är även ett däck som är lämpligt för bilister som vill ha valuta för pengarna.

Montering: ett symmetriskt däck saknar monteringsriktning. Man kan alltså byta plats på däcken utan att det blir fel.

Några vanliga symmetriska däck

       >> Dunlop SP Sport 300
       >> Goodyear Eagle NCT5
       >> Pirelli Cinturato P6
       >> Kleber Dynaxer HP3
       >> Kumho Solus KH17 

 

Asymmetriskt däck: säkerhet i alla väder

Asymmetrisk profil på däcket Bridgestone Turanza T001 Copyright © : rezulteo

Profilen på ett asymmetriskt däck kännetecknas av att mönsterstrukturen skiljer sig åt mellan den inre och yttre slitbanan och att varje område har en specifik roll när det gäller däckets prestanda. Därför har den inre delen vanligtvis öppna klackar för att kunna tränga undan vatten snabbt och minska risken för vattenplaning, medan den yttre delen har utvecklats för att göra däcket styvare för att garantera bra väghållning och stabilitet i kurvor. Denna tekniska beskaffenhet kostar såklart: de asymmetriska däcken är dyrare än de symmetriska däcken.

Många biltillverkare väljer att montera asymmetriska däck på sina nya modeller. Dessa däck är i synnerhet framtagna för ägare av medelstora bilar i de högre prisklasserna som vill ha säkerhet på både torra och våta vägar.

Montering: när det gäller asymmetriska däck är det viktigt att tänka på monteringsriktningen. Markeringen ”outside” måste alltid vara på däckets yttersida.

Regler för att byta plats

Några vanliga asymmetriska däck

       >> Michelin Pilot Sport 3
       >> Bridgestone Turanza T001
       >> Goodyear Excellence 
       >> Continental ContiPremiumContact 5

 

Däck med riktningsprofil: sportig körning och körning på snöiga vägar

Riktningsprofil på däcket BFGoodrich G-Force ProfilerCopyright © : rezulteo

Med sin V-formade profil och gummiklackar som pekar nedåt är ett däck med riktningsprofil lätt att känna igen. Det är extra effektivt på våta vägar. Vattnet trängs snabbt undan vid häftigt regn, vilket ger bättre grepp och minskar risken för vattenplaning betydligt. Den här typen av profil gynnar även drivkraften, i synnerhet på snöiga underlag eller i slask. Och slutligen är den sportiga looken mycket uppskattad av entusiasterna. 

Riktningsprofil passar perfekt till sportbilar som regelbundet kör på våta vägar. Riktningsprofil rekommenderas även vid körning på snöiga vägar.

Montering: det är viktigt att respektera däckets rotationsriktning som anges med en pil på däckets sida.

Några vanliga däck med riktningsprofil

      >> BFGoodrich G-Force Profiler (sommar)
      >> Uniroyal RainSport2 (sommar)
      >> Toyo Proxes T1R (sommar)
      >> Continental WinterContact TS850 (vinter)
      >> Michelin Alpin A4 (vinter)